Про особливості планування викладання історії, правознавства та громадянської освіти у 2023/2024 н.р.

У 2023/2024 навчальному році історія, правознавство та громадянська освіта викладаються у 7 - 11 класах за навчальними програмами яким надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України», що затверджені наказом від 03 серпня 2022 року № 698.

 

Учителі розробляють календарне планування на основі програм затверджених МОН України. Кількість годин на вивчення тієї чи іншої теми визначаються вчителями самостійно.

 

Ці ж програми рекомендовано використовувати для класів з поглибленим вивченням історії у 7 - 9 класах, правознавства у 9 класі та профільного навчання історії у 10 - 11 класах. Навчальний матеріал розподіляється пропорційно до передбаченої кількості уроків на рік. При цьому варто більше годин відводити на практичні заняття/роботи.

 

Увага! До вперше оприлюднених у серпні 2022 року текстів програм з історії* пізніше було внесено уточнення та доповнення! Тому під час планування викладання історії України, всесвітньої історії у 7-11 класах та інтегрованого курсу "Історія: Україна і світ" у 10-11 кл потрібно використовувати тільки навчальні програми у версії друкованих видань, що сьогодні розміщені на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України.

 

 

* Приклад відмінностей у навчальних програмах з історії для 6 - 11 класів:

1 - текст програм від серпня 2022 р.;

2 - нині чинні програми.

Під час натискання (клікання) зображення збільшуються.




Орієнтовне календарно-тематичне планування з історії, правознавства та громадянської освіти для 7 - 11 класів на вересень 2023 року *

* Передбачається доповнення матеріалу впродовж навчального року.

Перенавантаження може викликати сповільнену роботу сторінки.

 

 

 7 клас.    Історія України   (35 год, 1 год на тиждень)

За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698

Підручник:

 

Дата

Зміст (тема) уроку

Примітки

1

 

Повторення.

 

2

 

Повторення.

 

Розділ 1. ВИНИКНЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ

3

 

Розселення літописних слов’янських племен на території сучасної України. Суспільство та господарство східних слов’ян. Сусіди східних слов’ян.

 

4

 

Заснування міста Київ. Діяльність військово-торгових груп норманів-русі у Східній Європі. Осідання русі на Середньому Подніпров’ї. Виникнення києво-руської державності.

 

5

 

Руські князі/княгиня середини IX-X ст.: між легендами та історією.

 

 

 

 

7 клас.    Всесвітня історія   (35 год, 1 год на тиждень)

За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698

Підручник:

 

Дата

Зміст (тема) уроку

Примітки

ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП

1

 

Повторення.

 

2

 

Велике переселення народів та його наслідки. Розселення слов’ян.

 

3

 

Вступ: Середньовіччя як період розвитку людства. Періодизація.

Практична робота. Початок укладання синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя».

 

Розділ 1. ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ

4

 

Утворення «варварських королівств». Франкська держава. Хлодвіг.

 

5

 

Завоювання Карла Великого. Імперія франків. Розподіл імперії.

 

 

 

 

8 клас.    Історія України   (52 год, 1,5 год на тиждень)

За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698

Підручник:

 

Дата

Зміст (тема) уроку

Примітки

1

 

Повторення.

 

2

 

Повторення.

 

Розділ 1. ЗЕМЛІ УКРАЇНИ у XVI – першій половині XVII ст.

3

 

Статус українських земель у складі Польського королівства, Великого князівства Литовського, Священної Римської та Османської імперій, Великого князівства Московського / Московського царства, Молдавського князівства в першій половині XVІ ст. Конфлікти Великого князівства Литовського з Великим князівством Московським. Реформування Польського королівства та Великого князівства Литовського (початок – 60-ті рр. XVI ст.). Лівонська війна.

 

4

 

Люблінська унія 1569 р. Устрій Речі Посполитої. Договірний характер королівської влади. Перші безкоролів’я як школа шляхетського самоврядування. Війни Речі Посполитої з Московським царством у першій третині XVII ст. Суб’єктність українських воєводств та концепція Русі як третього члена Речі Посполитої. Множинні ідентичності.

 

5

 

Соціальна структура населення українських земель у XVІ – першій половині XVII ст. (стани: шляхта, селяни, міщани, духовенство). Шляхетське судочинство. II Литовський (Волинський) та III Литовський статут. Практична робота. Втілення у нормах Литовських статутів ідей рівності вільних людей перед законом, особистої недоторканності, юридичного захисту прав вільної («шляхетної») особи, особистої відповідальності перед законом.

 

6

 

Селяни та їхнє становище: кріпацтво чи підданство? Елементи самоврядування. Міста як простір взаємодії різних станів, етнічних і релігійних груп. Господарське життя міст: цехи, торгівля.

 

7

 

Конфесійне розмаїття. Вплив Реформації і Контрреформації на релігійну ситуацію в українських землях Речі Посполитої. Кризові явища у православній церкві в XVІ ст. Православні братства.

 

8

 

Берестейська унія як спроба реформування православної церкви. Утворення унійної (греко-католицької) церкви. Відновлення православної ієрархії та реформи церкви.

 

 

 

 

8 клас.    Всесвітня історія  (35 год, 1 год на тиждень)

За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698

Підручник:

 

Дата

Зміст (тема) уроку

Примітки

ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП

1

 

Повторення.

 

2

 

Середні віки в історії Європи та України.

 

3

 

Вступ. Поняття і періодизація Нового часу (Модерної доби). Ранній Новий час (Ранньомодерна доба): початок культурної та політичної переваги християнського Заходу. Особливості Ранньомодерної доби в історії України. Практична робота. Початок роботи з укладання синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в Ранньомодерну добу».

 

Розділ 1. ВЕЛИКІ ГЕОГРАФІЧНІ ВІДКРИТТЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ КАПІТАЛІСТИЧНИХ ВІДНОСИН

4

 

Причини й передумови Великих географічних відкриттів XV– XVI ст. Подорожі Христофора Колумба, Васко да Гами, Фернана Магеллана. Цивілізації доколумбової Америки (оглядово).

 

5

 

Конкіста – завоювання Нового світу. Створення колоніальних імперій. Зміна поглядів на світ.

 

 

 

 

9 клас.    Історія України   (52 год, 1,5 год на тиждень)

За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698

Підручник:

 

Дата

Зміст (тема) уроку

Примітки

ВСТУП. «ДОВГЕ» ДЕВ’ЯТНАДЦЯТЕ СТОЛІТТЯ В ІСТОРІЇ УКРАЇНИ: ТЕРИТОРІЯ, НАСЕЛЕННЯ, ВЛАДА

1

 

Повторення.

 

2

 

Повторення.

 

3

 

Ранній Новий час в історії України: здобутки і втрати. Відлуння європейських подій XVIII ст. в Україні. Вплив Французької революції на ідейний клімат Центрально-Східної Європи. «Довге» ХІХ століття: період модернізації та національних рухів у Європі. Ознаки модернізації. Україна в ХІХ ст.: між традиційним укладом життя та викликами модернізації.

 

4

 

Між двома імперіями: Україна на політичній карті Європи на зламі XVIII–ХІХ ст. Адміністративно-територіальний устрій українських територій у складі Російської та Австрійської імперій. Російське самодержавство як політична система. Українська територія та її залюдненість: чисельність, соціальний і національний склад населення. Іншоетнічні групи на українській території: поляки, росіяни, кримські татари, євреї, німці та ін. Запровадження «смуги осілості» для євреїв підросійської України.

 

Розділ 1. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.

5

 

Нові російські порядки: імперське освоєння українського простору. Козацтво після ліквідації Запорозької Січі та Гетьманщини. Чиновницький апарат у відносинах з центральною імперською владою і місцевим населенням. Французько-російська війна 1812 р. та плани Наполеона щодо Східної Європи. Українські ополченські полки в російській армії та мешканці України на боці Наполеона І в легіоні Яна Домбровського.

 

6

 

Соціальні та економічні зміни: криза кріпосницької системи, розмивання станових перегородок. Шляхетсько-дворянська верства. Життя сільської громади. Міщани: ремісники, торговці, підприємці.

 

7

 

Початок індустріальної революції. Нова модель соціально-економічного розвитку Півдня України. Порто-франко Одеси.

 

8

 

Початок українського національного руху («національне відродження»): шляхетський етап. Асимілятори і традиціоналісти. Новгород-Сіверський гурток автономістів. Харківський осередок українського руху. Формування сучасної національної ідентичності.

 

 

 

 

9 клас.    Всесвітня історія   (35 год, 1 год на тиждень)

За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698

Підручник:

 

Дата

Зміст (тема) уроку

Примітки

1

 

Повторення.

 

2

 

Повторення.

 

Розділ 1. ЄВРОПА В ЧАС ФРАНЦУЗЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ ТА НАПОЛЕОНІВСЬКИХ ВІЙН

3

 

Криза «старого порядку». Французьке суспільство наприкінці ХVІІІ ст. Доба Просвітництва.

 

4

 

Французька революція кінця XVIII ст.

 

5

 

Практичне заняття. Історичний портрет діяча Французької революції.

 

 

 

 

9 клас.    Основи правознавства  (35 год, 1 год на тиждень)

За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698

Підручник:

 

Дата

Зміст (тема) уроку

Примітки

Вступ до «основ правознавства»

1

 

Соціальні передумови   права. Мораль і релігія. Фундаментальні засади права: гідність, свобода, рівність, справедливість. Людина як найвища соціальна цінність.

 

Розділ 1. ОСНОВИ теорії держави і права

2

 

Соціальні норми. Поняття і види соціальних норм.

 

3

 

Поняття та ознаки права. Джерела права. Система права та її елементи. Цінність права.

 

4

 

Передумови виникнення держави. Поняття й ознаки держави. Державна влада. Форми держави. Функції держави.

 

5

 

Практичне заняття. Соціальне призначення держави.

 

 

 

 

10 клас. Історія України  (52 год; 1,5 год на тиждень)

За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від від 03.08.2022 № 698

Підручник:

 

Дата

Зміст (тема) уроку

Примітки

ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП

1

 

Повторення.

 

2

 

Повторення.

 

3

 

Україна і світ на порозі ХХ ст.: основні тенденції політичного, соціально-економічного та культурного розвитку. Формування модерної української нації. ХХ століття у світовій історії. Періодизація історії України ХХ ст. Завдання і структура курсів історії України та всесвітньої історії ХХ – початку ХХІ ст., особливості курсу історії України 1914–1945 рр.

 

Розділ 1. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ

4

 

Україна в геополітичних планах Троїстого союзу (Четверного союзу, Центральних держав) і Антанти. Головна українська рада. Союз визволення України. Загальна українська рада. Український національний рух у Російській імперії.

 

5

 

Воєнні дії на території України в 1914–1917 рр. Українці в арміях воюючих держав. Українські січові стрільці. Пропаганда воюючих сторін. Життя на фронті і в тилу, стратегії виживання цивільного населення.

 

6

 

Політика Російської та Австро-Угорської імперій на українських землях у 1914–1917 рр. Російський окупаційний режим на підвладних Австро-Угорщині українських теренах. Антиєврейські погроми російської армії в Галичині. Вплив Першої світової війни на світогляд, політичні орієнтири українців та економіку України. Практична робота. Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій Першої світової війни.

 

7

 

Узагальнення і систематизація з вступу та розділу 1.

 

Розділ 2. УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПОСТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ

8

 

Причини та рушійні сили Української революції. Українська Центральна Рада (УЦР). Всеукраїнський національний конгрес. Українізація в російській армії. Вільне козацтво.

 

         

 

 

10 клас. Всесвітня історія (35 год; 1 год на тиждень)

За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698

Підручник:

 

Дата

Зміст (тема) уроку

Примітки

1

 

Повторення.

 

Розділ 1. ПЕРЕДУМОВИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ. ВІЙНА ТА РЕВОЛЮЦІЇ

2

 

Початок «Великої війни». Стратегічні плани ворогуючих сторін, їхні наміри щодо України.

 

3

 

Фронти війни та характеристика основних воєнних кампаній. Міжнаціональні конфлікти в умовах війни. Людина на фронті й у тилу. Практична робота. Будні війни (за візуальними матеріалами).

 

4

 

Російська революція 1917 р. та її вплив на перебіг війни. Брестський мирний договір Російської Соціалістичної Федеративної Радянської / Совєтської Республіки (РСФРР / РСФСР) з державами Четверного союзу, визнання Української Народної Республіки (УНР).

 

5

 

Поразка Німеччини та її союзників. Розпад континентальних імперій і постання національних держав у Європі.

 

 

 

 

10 клас. Інтегрований курс «Громадянська освіта» 

(70 год; 2 год на тиждень)

За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698

Підручник:

 

Дата

Зміст (тема) уроку

Пр.

Розділ 1. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ

1

 

Ідентичність. Що таке ідентичність? Види ідентичності. Громадянська ідентичність. Змінний характер ідентичності.

 

2

 

Самовизначення. Ідентифікація. Особиста гідність. Совість.

 

3

 

Соціалізація особистості. Поняття соціалізації. Етапи соціалізації. Суб’єкти соціалізації. Соціалізація як ресурс формування громадянської ідентичності.

 

4

 

Соціалізація в сім’ї. Партнерські стосунки в сім'ї. Трансформація моделей сім'ї. Соціалізація серед однолітків. Молодіжні субкультури.

 

5

 

Самореалізація людини. Самореалізація і розвиток. Індивідуальність особистості. Життєві цінності й пріоритети. Активна громадянська позиція. Мобільність і адаптивність людини. Креативність.

 

6

 

Практичне заняття. Якими є життєві цінності людини.

 

7

 

Практичне заняття. Як українці проявляють національну ідентичність і пишаються приналежністю до Українського народу.

 

8

 

Узагальнення і систематизація з розділу 1.

 

Розділ 2. ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ

9

 

Людська гідність і права людини. Поняття людської гідності. Людська гідність – основа прав людини. Рівність і рівноправність.

 

10

 

Еволюція прав людини. Поява та розвиток прав людини. Основоположні права і свободи людини. Класифікація прав людини. Борці за права людини.

 

 

 

 

11 клас. Історія України  (52 год; 1,5 год на тиждень)

За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від від 03.08.2022 № 698

Підручник:

 

Дата

Зміст (тема) уроку

Примітки

ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП

1

 

Повторення.

 

2

 

Повторення.

 

3

 

Україна на політичній карті Європи в 1914–1945 рр. Уроки української історії 1914–1945 рр. Періодизація історії України другої половини ХХ – першої чверті ХХІ ст. Особливості курсу історії України від 1945 р. до сьогодення.

 

Розділ 1. УКРАЇНА В ПОВОЄННИЙ ПЕРІОД

4

 

Україна в системі міжнародних відносин. УРСР – співзасновниця Організації Об’єднаних Націй (ООН). Участь України в інших міжнародних організаціях. Переміщені особи з України. Репатріація. Неповерненці.

 

5

 

Встановлення кордонів УРСР із сусідніми державами. Депортація за «обміном населення» між УРСР та Польською Народною Республікою (1944–1946 рр.). Операція «Вісла». Обмін територіями 1951 р.

 

6

 

Практичне заняття. «Вирвані з коренем». Депортації українців у 1944–1951 рр.: причини, етапи, наслідки (дослідження тематичних документів).

 

7

 

Відбудова промисловості: джерела та ресурси (праця мобілізованих, військовополонених, репатріантів, в’язнів виправно-трудових таборів). Становище сільського господарства. Голод 1946–1947 рр.

 

8

 

Посилення проявів «культу особи» Йосифа Сталіна в УРСР. Особливості державної пропаганди. Ідеологічні інтерпретації перемоги над нацизмом. «Ждановщина» в Україні. Кампанії боротьби проти «українських буржуазних націоналістів» і «безрідних космополітів».

 

         

 

 

11 клас. Всесвітня історія (35 год; 1 год на тиждень)

За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698

Підручник:

 

Дата

Зміст (тема) уроку

Примітки

1

 

Повторення.

 

2

 

Повторення.

 

Розділ 1. ОБЛАШТУВАННЯ ПОВОЄННОГО СВІТУ

3

 

Характеристика Ялтинсько-Потсдамської системи міжнародних відносин. Організація Об’єднаних Націй, Україна – співзасновниця ООН. Спеціалізовані організації під егідою ООН. «Загальна декларація прав людини» (1948 р.) і міжнародні пакти про права людини (1966 р.).

 

4

 

Включення Центрально-Східної Європи до сфери впливу радянської / совєтської імперії. Початок «холодної війни». Меморандум Джорджа Кеннана і промова Вінстона Черчіля у Фултоні. Доктрина Гаррі Трумена і «план Маршалла». Поділ Німеччини. Організація Північноатлантичного договору (Північноатлантичний альянс, НАТО) та Організація Варшавського договору (ОВД): закріплення біполярності світу. Корейська війна 1950 -1953 рр. та Карибська криза 1962 р. і загроза ядерної катастрофи. Спроби подолання міжнародних криз.

 

Розділ 2.  ДЕРЖАВИ ПІВНІЧНОЇ АМЕРИКИ ТА ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ: ФОРМУВАННЯ ПОСТІНДУСТРІАЛЬНОГО СУСПІЛЬСТВА

5

 

Концепція постіндустріального (інформаційного) суспільства. Зміцнення демократії на Заході після Другої світової війни: розширення прав людини. Падіння авторитарних режимів у Південно-Західній Європі в 1970-х рр. Утвердження принципів громадянського суспільства. Тенденції повоєнного розвитку партійних систем.

 

           

 

© Букавин І.Я., укладання, верстання, 2023

 

 

При використанні матеріалів сайту обов'язковим є покликання на сайт "Громадянська та історична освіта"


"ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ПЕДАГОГІВ" - віртуальна спільнота у соціальній мережі Фейсбук

Засновник та адміністратор - Іван Букавин



Тернопіль: