Про особливості планування викладання історії, правознавства та громадянської освіти у 2023/2024 н.р.
У 2023/2024 навчальному році історія, правознавство та громадянська освіта викладаються у 7 - 11 класах за навчальними програмами яким надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України», що затверджені наказом від 03 серпня 2022 року № 698.
Учителі розробляють календарне планування на основі програм затверджених МОН України. Кількість годин на вивчення тієї чи іншої теми визначаються вчителями самостійно.
Ці ж програми рекомендовано використовувати для класів з поглибленим вивченням історії у 7 - 9 класах, правознавства у 9 класі та профільного навчання історії у 10 - 11 класах. Навчальний матеріал розподіляється пропорційно до передбаченої кількості уроків на рік. При цьому варто більше годин відводити на практичні заняття/роботи.
Увага! До вперше оприлюднених у серпні 2022 року текстів програм з історії* пізніше було внесено уточнення та доповнення! Тому під час планування викладання історії України, всесвітньої історії у 7-11 класах та інтегрованого курсу "Історія: Україна і світ" у 10-11 кл потрібно використовувати тільки навчальні програми у версії друкованих видань, що сьогодні розміщені на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України.
* Приклад відмінностей у навчальних програмах з історії для 6 - 11 класів:
1 - текст програм від серпня 2022 р.;
2 - нині чинні програми.
Під час натискання (клікання) зображення збільшуються.
Орієнтовне календарно-тематичне планування з історії, правознавства та громадянської освіти для 7 - 11 класів на вересень 2023 року *
* Передбачається доповнення матеріалу впродовж навчального року.
Перенавантаження може викликати сповільнену роботу сторінки.
7 клас. Історія України (35 год, 1 год на тиждень)
За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698 |
|||
Підручник:
|
|||
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Примітки |
1 |
|
Повторення. |
|
2 |
|
Повторення. |
|
Розділ 1. ВИНИКНЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ |
|||
3 |
|
Розселення літописних слов’янських племен на території сучасної України. Суспільство та господарство східних слов’ян. Сусіди східних слов’ян. |
|
4 |
|
Заснування міста Київ. Діяльність військово-торгових груп норманів-русі у Східній Європі. Осідання русі на Середньому Подніпров’ї. Виникнення києво-руської державності. |
|
5 |
|
Руські князі/княгиня середини IX-X ст.: між легендами та історією. |
|
7 клас. Всесвітня історія (35 год, 1 год на тиждень)
За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698 |
|||
Підручник:
|
|||
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Примітки |
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП |
|||
1 |
|
Повторення. |
|
2 |
|
Велике переселення народів та його наслідки. Розселення слов’ян. |
|
3 |
|
Вступ: Середньовіччя як період розвитку людства. Періодизація. Практична робота. Початок укладання синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя». |
|
Розділ 1. ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ |
|||
4 |
|
Утворення «варварських королівств». Франкська держава. Хлодвіг. |
|
5 |
|
Завоювання Карла Великого. Імперія франків. Розподіл імперії. |
|
8 клас. Історія України (52 год, 1,5 год на тиждень)
За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698 |
|||
Підручник:
|
|||
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Примітки |
1 |
|
Повторення. |
|
2 |
|
Повторення. |
|
Розділ 1. ЗЕМЛІ УКРАЇНИ у XVI – першій половині XVII ст. |
|||
3 |
|
Статус українських земель у складі Польського королівства, Великого князівства Литовського, Священної Римської та Османської імперій, Великого князівства Московського / Московського царства, Молдавського князівства в першій половині XVІ ст. Конфлікти Великого князівства Литовського з Великим князівством Московським. Реформування Польського королівства та Великого князівства Литовського (початок – 60-ті рр. XVI ст.). Лівонська війна. |
|
4 |
|
Люблінська унія 1569 р. Устрій Речі Посполитої. Договірний характер королівської влади. Перші безкоролів’я як школа шляхетського самоврядування. Війни Речі Посполитої з Московським царством у першій третині XVII ст. Суб’єктність українських воєводств та концепція Русі як третього члена Речі Посполитої. Множинні ідентичності. |
|
5 |
|
Соціальна структура населення українських земель у XVІ – першій половині XVII ст. (стани: шляхта, селяни, міщани, духовенство). Шляхетське судочинство. II Литовський (Волинський) та III Литовський статут. Практична робота. Втілення у нормах Литовських статутів ідей рівності вільних людей перед законом, особистої недоторканності, юридичного захисту прав вільної («шляхетної») особи, особистої відповідальності перед законом. |
|
6 |
|
Селяни та їхнє становище: кріпацтво чи підданство? Елементи самоврядування. Міста як простір взаємодії різних станів, етнічних і релігійних груп. Господарське життя міст: цехи, торгівля. |
|
7 |
|
Конфесійне розмаїття. Вплив Реформації і Контрреформації на релігійну ситуацію в українських землях Речі Посполитої. Кризові явища у православній церкві в XVІ ст. Православні братства. |
|
8 |
|
Берестейська унія як спроба реформування православної церкви. Утворення унійної (греко-католицької) церкви. Відновлення православної ієрархії та реформи церкви. |
|
8 клас. Всесвітня історія (35 год, 1 год на тиждень)
За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698 |
|||
Підручник:
|
|||
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Примітки |
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП |
|||
1 |
|
Повторення. |
|
2 |
|
Середні віки в історії Європи та України. |
|
3 |
|
Вступ. Поняття і періодизація Нового часу (Модерної доби). Ранній Новий час (Ранньомодерна доба): початок культурної та політичної переваги християнського Заходу. Особливості Ранньомодерної доби в історії України. Практична робота. Початок роботи з укладання синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в Ранньомодерну добу». |
|
Розділ 1. ВЕЛИКІ ГЕОГРАФІЧНІ ВІДКРИТТЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ КАПІТАЛІСТИЧНИХ ВІДНОСИН |
|||
4 |
|
Причини й передумови Великих географічних відкриттів XV– XVI ст. Подорожі Христофора Колумба, Васко да Гами, Фернана Магеллана. Цивілізації доколумбової Америки (оглядово). |
|
5 |
|
Конкіста – завоювання Нового світу. Створення колоніальних імперій. Зміна поглядів на світ. |
|
9 клас. Історія України (52 год, 1,5 год на тиждень)
За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698 |
|||
Підручник:
|
|||
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Примітки |
ВСТУП. «ДОВГЕ» ДЕВ’ЯТНАДЦЯТЕ СТОЛІТТЯ В ІСТОРІЇ УКРАЇНИ: ТЕРИТОРІЯ, НАСЕЛЕННЯ, ВЛАДА |
|||
1 |
|
Повторення. |
|
2 |
|
Повторення. |
|
3 |
|
Ранній Новий час в історії України: здобутки і втрати. Відлуння європейських подій XVIII ст. в Україні. Вплив Французької революції на ідейний клімат Центрально-Східної Європи. «Довге» ХІХ століття: період модернізації та національних рухів у Європі. Ознаки модернізації. Україна в ХІХ ст.: між традиційним укладом життя та викликами модернізації. |
|
4 |
|
Між двома імперіями: Україна на політичній карті Європи на зламі XVIII–ХІХ ст. Адміністративно-територіальний устрій українських територій у складі Російської та Австрійської імперій. Російське самодержавство як політична система. Українська територія та її залюдненість: чисельність, соціальний і національний склад населення. Іншоетнічні групи на українській території: поляки, росіяни, кримські татари, євреї, німці та ін. Запровадження «смуги осілості» для євреїв підросійської України. |
|
Розділ 1. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст. |
|||
5 |
|
Нові російські порядки: імперське освоєння українського простору. Козацтво після ліквідації Запорозької Січі та Гетьманщини. Чиновницький апарат у відносинах з центральною імперською владою і місцевим населенням. Французько-російська війна 1812 р. та плани Наполеона щодо Східної Європи. Українські ополченські полки в російській армії та мешканці України на боці Наполеона І в легіоні Яна Домбровського. |
|
6 |
|
Соціальні та економічні зміни: криза кріпосницької системи, розмивання станових перегородок. Шляхетсько-дворянська верства. Життя сільської громади. Міщани: ремісники, торговці, підприємці. |
|
7 |
|
Початок індустріальної революції. Нова модель соціально-економічного розвитку Півдня України. Порто-франко Одеси. |
|
8 |
|
Початок українського національного руху («національне відродження»): шляхетський етап. Асимілятори і традиціоналісти. Новгород-Сіверський гурток автономістів. Харківський осередок українського руху. Формування сучасної національної ідентичності. |
|
9 клас. Всесвітня історія (35 год, 1 год на тиждень)
За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698 |
|||
Підручник:
|
|||
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Примітки |
1 |
|
Повторення. |
|
2 |
|
Повторення. |
|
Розділ 1. ЄВРОПА В ЧАС ФРАНЦУЗЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ ТА НАПОЛЕОНІВСЬКИХ ВІЙН |
|||
3 |
|
Криза «старого порядку». Французьке суспільство наприкінці ХVІІІ ст. Доба Просвітництва. |
|
4 |
|
Французька революція кінця XVIII ст. |
|
5 |
|
Практичне заняття. Історичний портрет діяча Французької революції. |
|
9 клас. Основи правознавства (35 год, 1 год на тиждень)
За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698 |
|||
Підручник:
|
|||
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Примітки |
Вступ до «основ правознавства» |
|||
1 |
|
Соціальні передумови права. Мораль і релігія. Фундаментальні засади права: гідність, свобода, рівність, справедливість. Людина як найвища соціальна цінність. |
|
Розділ 1. ОСНОВИ теорії держави і права |
|||
2 |
|
Соціальні норми. Поняття і види соціальних норм. |
|
3 |
|
Поняття та ознаки права. Джерела права. Система права та її елементи. Цінність права. |
|
4 |
|
Передумови виникнення держави. Поняття й ознаки держави. Державна влада. Форми держави. Функції держави. |
|
5 |
|
Практичне заняття. Соціальне призначення держави. |
|
10 клас. Історія України (52 год; 1,5 год на тиждень)
За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від від 03.08.2022 № 698 |
||||
Підручник:
|
||||
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Примітки |
|
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП |
||||
1 |
|
Повторення. |
|
|
2 |
|
Повторення. |
|
|
3 |
|
Україна і світ на порозі ХХ ст.: основні тенденції політичного, соціально-економічного та культурного розвитку. Формування модерної української нації. ХХ століття у світовій історії. Періодизація історії України ХХ ст. Завдання і структура курсів історії України та всесвітньої історії ХХ – початку ХХІ ст., особливості курсу історії України 1914–1945 рр. |
|
|
Розділ 1. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
||||
4 |
|
Україна в геополітичних планах Троїстого союзу (Четверного союзу, Центральних держав) і Антанти. Головна українська рада. Союз визволення України. Загальна українська рада. Український національний рух у Російській імперії. |
|
|
5 |
|
Воєнні дії на території України в 1914–1917 рр. Українці в арміях воюючих держав. Українські січові стрільці. Пропаганда воюючих сторін. Життя на фронті і в тилу, стратегії виживання цивільного населення. |
|
|
6 |
|
Політика Російської та Австро-Угорської імперій на українських землях у 1914–1917 рр. Російський окупаційний режим на підвладних Австро-Угорщині українських теренах. Антиєврейські погроми російської армії в Галичині. Вплив Першої світової війни на світогляд, політичні орієнтири українців та економіку України. Практична робота. Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій Першої світової війни. |
|
|
7 |
|
Узагальнення і систематизація з вступу та розділу 1. |
|
|
Розділ 2. УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПОСТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ |
||||
8 |
|
Причини та рушійні сили Української революції. Українська Центральна Рада (УЦР). Всеукраїнський національний конгрес. Українізація в російській армії. Вільне козацтво. |
|
|
10 клас. Всесвітня історія (35 год; 1 год на тиждень)
За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698 |
|||
Підручник:
|
|||
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Примітки |
1 |
|
Повторення. |
|
Розділ 1. ПЕРЕДУМОВИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ. ВІЙНА ТА РЕВОЛЮЦІЇ |
|||
2 |
|
Початок «Великої війни». Стратегічні плани ворогуючих сторін, їхні наміри щодо України. |
|
3 |
|
Фронти війни та характеристика основних воєнних кампаній. Міжнаціональні конфлікти в умовах війни. Людина на фронті й у тилу. Практична робота. Будні війни (за візуальними матеріалами). |
|
4 |
|
Російська революція 1917 р. та її вплив на перебіг війни. Брестський мирний договір Російської Соціалістичної Федеративної Радянської / Совєтської Республіки (РСФРР / РСФСР) з державами Четверного союзу, визнання Української Народної Республіки (УНР). |
|
5 |
|
Поразка Німеччини та її союзників. Розпад континентальних імперій і постання національних держав у Європі. |
|
10 клас. Інтегрований курс «Громадянська освіта»
(70 год; 2 год на тиждень)
За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698 |
|||
Підручник:
|
|||
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Пр. |
Розділ 1. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ |
|||
1 |
|
Ідентичність. Що таке ідентичність? Види ідентичності. Громадянська ідентичність. Змінний характер ідентичності. |
|
2 |
|
Самовизначення. Ідентифікація. Особиста гідність. Совість. |
|
3 |
|
Соціалізація особистості. Поняття соціалізації. Етапи соціалізації. Суб’єкти соціалізації. Соціалізація як ресурс формування громадянської ідентичності. |
|
4 |
|
Соціалізація в сім’ї. Партнерські стосунки в сім'ї. Трансформація моделей сім'ї. Соціалізація серед однолітків. Молодіжні субкультури. |
|
5 |
|
Самореалізація людини. Самореалізація і розвиток. Індивідуальність особистості. Життєві цінності й пріоритети. Активна громадянська позиція. Мобільність і адаптивність людини. Креативність. |
|
6 |
|
Практичне заняття. Якими є життєві цінності людини. |
|
7 |
|
Практичне заняття. Як українці проявляють національну ідентичність і пишаються приналежністю до Українського народу. |
|
8 |
|
Узагальнення і систематизація з розділу 1. |
|
Розділ 2. ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ |
|||
9 |
|
Людська гідність і права людини. Поняття людської гідності. Людська гідність – основа прав людини. Рівність і рівноправність. |
|
10 |
|
Еволюція прав людини. Поява та розвиток прав людини. Основоположні права і свободи людини. Класифікація прав людини. Борці за права людини. |
|
11 клас. Історія України (52 год; 1,5 год на тиждень)
За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від від 03.08.2022 № 698 |
||||
Підручник:
|
||||
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Примітки |
|
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП |
||||
1 |
|
Повторення. |
|
|
2 |
|
Повторення. |
|
|
3 |
|
Україна на політичній карті Європи в 1914–1945 рр. Уроки української історії 1914–1945 рр. Періодизація історії України другої половини ХХ – першої чверті ХХІ ст. Особливості курсу історії України від 1945 р. до сьогодення. |
|
|
Розділ 1. УКРАЇНА В ПОВОЄННИЙ ПЕРІОД |
||||
4 |
|
Україна в системі міжнародних відносин. УРСР – співзасновниця Організації Об’єднаних Націй (ООН). Участь України в інших міжнародних організаціях. Переміщені особи з України. Репатріація. Неповерненці. |
|
|
5 |
|
Встановлення кордонів УРСР із сусідніми державами. Депортація за «обміном населення» між УРСР та Польською Народною Республікою (1944–1946 рр.). Операція «Вісла». Обмін територіями 1951 р. |
|
|
6 |
|
Практичне заняття. «Вирвані з коренем». Депортації українців у 1944–1951 рр.: причини, етапи, наслідки (дослідження тематичних документів). |
|
|
7 |
|
Відбудова промисловості: джерела та ресурси (праця мобілізованих, військовополонених, репатріантів, в’язнів виправно-трудових таборів). Становище сільського господарства. Голод 1946–1947 рр. |
|
|
8 |
|
Посилення проявів «культу особи» Йосифа Сталіна в УРСР. Особливості державної пропаганди. Ідеологічні інтерпретації перемоги над нацизмом. «Ждановщина» в Україні. Кампанії боротьби проти «українських буржуазних націоналістів» і «безрідних космополітів». |
|
|
11 клас. Всесвітня історія (35 год; 1 год на тиждень)
За навчальною програмою, затвердженою наказом МОН України від 03.08.2022 № 698 |
|||||
Підручник:
|
|||||
№ |
Дата |
Зміст (тема) уроку |
Примітки |
||
1 |
|
Повторення. |
|
||
2 |
|
Повторення. |
|
||
Розділ 1. ОБЛАШТУВАННЯ ПОВОЄННОГО СВІТУ |
|||||
3 |
|
Характеристика Ялтинсько-Потсдамської системи міжнародних відносин. Організація Об’єднаних Націй, Україна – співзасновниця ООН. Спеціалізовані організації під егідою ООН. «Загальна декларація прав людини» (1948 р.) і міжнародні пакти про права людини (1966 р.). |
|
||
4 |
|
Включення Центрально-Східної Європи до сфери впливу радянської / совєтської імперії. Початок «холодної війни». Меморандум Джорджа Кеннана і промова Вінстона Черчіля у Фултоні. Доктрина Гаррі Трумена і «план Маршалла». Поділ Німеччини. Організація Північноатлантичного договору (Північноатлантичний альянс, НАТО) та Організація Варшавського договору (ОВД): закріплення біполярності світу. Корейська війна 1950 -1953 рр. та Карибська криза 1962 р. і загроза ядерної катастрофи. Спроби подолання міжнародних криз. |
|
||
Розділ 2. ДЕРЖАВИ ПІВНІЧНОЇ АМЕРИКИ ТА ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ: ФОРМУВАННЯ ПОСТІНДУСТРІАЛЬНОГО СУСПІЛЬСТВА |
|||||
5 |
|
Концепція постіндустріального (інформаційного) суспільства. Зміцнення демократії на Заході після Другої світової війни: розширення прав людини. Падіння авторитарних режимів у Південно-Західній Європі в 1970-х рр. Утвердження принципів громадянського суспільства. Тенденції повоєнного розвитку партійних систем. |
|
||
© Букавин І.Я., укладання, верстання, 2023