Історія у сучасній українській школі є не лише навчальною дисципліною, а має також світоглядну та виховну функції. Локальна (місцева) історія повинна відігравати роль основи, на якій базується виклад історичного матеріалу, важливого для навчання і виховання учнів.
26 червня 2024 року в Тернопільському обласному комунальному інституті післядипломної педагогічної освіти (ТОКІППО) відбулося засідання за круглим столом «Вивчення локальної історії у Новій українській школі». До участі в обговоренні цієї теми під час засідання долучилися науковці, консультанти центрів професійного розвитку педагогічних працівників та учителі історії закладів загальної середньої освіти Тернопільської області. Загалом — понад 40 учасників.
Місце і роль локальної історії у навчанні історії та національно-патріотичному вихованні в Новій українській школі оцінив у своєму виступі Іван Ярославович Букавин, методист ТОКІППО з історії, правознавства та громадянської освіти. Також він охарактеризував можливості для вивчення історії рідного краю у навчальних програмах Нової української школи, зокрема в оновленій Типововій освітній програмі для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти.
Учитель історії Заліщицької державної гімназії, заслужений вчитель України Василь Григорович Дяків охарактеризував зміни запропоновані МОН України до Типовової освітньої програми для 5-9 класів та оцінив перспективи для вивчення історії рідного краю у майбутньому
Досвідом організації історико-краєзнавчої дослідницької роботи в школі та новими фактами з української історії періоду IX-XI ст. поділився учитель Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 22, кандидат історичних наук Богдан Михайлович Гринюка. Цікаво що Богдан Михайлович доєднався до круглого столу безпосередньо з території історико-культурного заповідника «Давній Пліснеськ», науковим співробітником якого він працює вже багато років.
З сучасною методикою викладання локальної (місцевої) історії, рекомендаціями щодо планування роботи у новому 2024/2025 навчальному році, ознайомив учасників круглого столу Іван Ярославович Букавин. Він також надав поради щодо використання сучасного навчально-методичного забезпечення викладання тем з історії Тернопільщини у шкільних курсах історії.
Про роль екскурсійної роботи, значенні пам’яток історико-культурної спадщини Тернопільщини у навчанні локальної історії, висловився у своєму виступі Олег Володимирович Миць, фахівець лабораторії STEM-освіти ТОКІППО.
Після обміну думками учасники засідання за круглим столом ознайомилися із попередніми результатами опитування вчительства щодо вивчення історії рідного краю у школі.